Öppen data

För att navigera i mina tankar kring öppen data vill jag först kort nämna lite om dess motsatts, den egna personliga datan.

Det är sen tidigare praxis, men har också fått ett ökat lagstöd att jag som individ har rådighet över min egen data. Något som borde vara självklart, men som ur mitt perspektiv fortfarande inte riktigt är det.

Min egen data, allt ifrån det jag genererar i mina egna enheter (datorer, telefoner, surfplattor, etc) där mina aktiviteter registreras i webbläsare, på webbplatser (exempelvis via cookies) och i appar är idag en arena där vi allmänt har förväntningar på att data registreras och att vi själva kan påverka den. Lika så på sociala medier. Men jag som individ genererar data på många fler ställen, som kanske inte är lika uppenbart för mig, eller lika självklart för mig att jag kan påverka.

I min bostad genererar jag data kring hur mycket jag förbrukar av vatten och energi, när jag går och handlar genererar jag både data till affären på vad jag handlar (speciellt om jag som kund är medlem) och hos dem som jag har mitt betalmedel (kort eller swish). Affären kan registrera vad och hur mycket jag köper (och kan skräddarsy erbjudande till just mig) och en slutsumma. Min bank kan se var jag har handlat och för hur mycket.

Av naturliga skäl kan jag inte säga till min bank att ta bort informationen kring var jag har handlat, och dessutom är det troligen styrt och avtalat i användarvillkor. Lite som på sociala medier, vill du använda detta, så accepterar du att vi sparar och hanterar data så här. Om du inte accepterar det, använd inte vår tjänst.

Så, en liten kort (TL;DR?) tanke om personlig data, och med den bakgrunden till varför jag tycker att öppen data borde vara en hygienfaktor för alla företag och branscher.

Jag vill påstå att alla företag, på något sätt, hanterar och genererar data. Jag påstår också att (generellt) företag inte förstår värdet av sin egen data. Eller av öppen data.

Vad är öppen data?

För mig är det data som är agregerad och avpersonifierad. När Willys har data kring vad jag och alla andra kunder handlar skulle de kunna presentera avpersonifierad data, data som de troligen redan genererar och sammanställer för att exempelvis beställa in varor:
*Hur mycket handlar genomsnittskunden för per köp?
*Hur många köp görs per dag/vecka/månad/specifik veckodag?
*Hur mycket kött handlas?
*Hur mycket av köttet är svenskt?
*Vilka grönsaker handlas det mest av?
*Hur många kilo potatis säljs varje dag/vecka/månad/specifik veckodag?

Ett bostadsbolag skulle kunna berätta att våra hyresgäster använder i snitt:
*Så här många liter kallvatten per timma/dag/vecka/månad
*Så här många liter varmvatten per timma/dag/vecka/månad
*Så här mycket energi per timme/dag/vecka/månad.
*Samma siffror som ovan ompaketerat i snitt av alla, av ettor, tvåor, treor… osv.

De som har fysiska butiker/lokaler kan presentera besöksstatistik.

Varför tycker jag att detta är en hygienfaktor för alla företag?

Jag vågar påstå att alla är ganska överens om att data är framtiden. Det är viktiga komponenter. Jag vill också påstå att vi är väldigt olika duktiga på att förstå värdet av data. Vissa branscher är extremt långt framme och har datafierat sig sen länge och har superkoll, andra är långt efter. Denna bredd bäddar för en (min åsikt) generell omognad kring data, värdet av data och vad den kan användas till.

Genom att publiera öppen data och tillgängliggöra den för användning av andra, vem som än kan komma på en bra funktion att använda datan till, kombinera otippad data för nya funktioner eller insikter, kan både samhället och nya affärsidéer och förståelsen för oss människor, helt avpersonifierat, inspirera till stora förändringar och ökad förståelse.

Tänk om alla som har ett betalkort kunde tillgängliggöra informationen att:
*Människor i Ängelholm använder sitt kort i snitt inom 2 km från sitt hem på vardagar, med undantag lunchtid där de använder inom 3 km från sitt hem.
*Fredagkvällar används korten oftast först på mataffären och sen på en pizzeria inom en kilometer från hemmet.

Kombinera detta med informationen om vad som handlas i Ängelholm. Maxi, Willys, Lidl, Coop och vad det nu kan finnas för fler affärer, där de deras data visar att det handlas med kyl och frysvaror på fredagkvällar.

Tänk vilken guldinformation för den eller de som sitter och jobbar med logistiklösningar. Att få tillgång till faktiskt data, från en anonym genomsnittsperson. Jämföra hur beteendena i Ängelholm ser ut jämfört med Karlstad eller någon annan stad. Att kunna anpassa till verkliga förhållanden snarare än teoretiska modeller eller allmänt vedertagna schablonsiffror för olika saker.

Om det finns en schablonsiffra för hur mycket vatten ett hushåll i Sverige använder, så är det ganska rimligt att anta att den används för att dimensionera vattennätet i respektive kommun. Men beteendena i olika kommuner ser troligen olika ut. Så dimensioneringsberäkningarna skulle troligen må bra av lokal data. Och det är kanske också troligare att demografin är olika i olika delar av en kommun, därför också olika behov, så även en lokal siffra skulle kunna vara missvisande. Men kan då exempelvis vattenbolaget hämta öppen data från kommunens olika fastighetsbolag, privata som kommunala, så skulle de kunna få en bättre siffra att räkna med. Lägg till lagret att vattenbolagets egen data på sina egna mätpunkter skulle kunna kompletteras med bostadsbolagens mätare, så här mycket vatten levereras till den här stadsdelen, men alla fastigheter i den stadsdelen använder mindre vatten än det som skickas dit. Möjlig läcka någonstans där.

Som avrundning – jag vill slå ett stort slag för att alla verksamheter ska presentera öppen data som är tillgängligt för vem som helst att konsumera och ta del av. Helst automatiserat. Och för att knyta ihop säcken till där jag började, med tydlig öppen data från alla företag jag är kund hos, blir det också tydligt för mig vilken data som samlas in om mig och skapar en förståelse för vad den används till. Det är en ökad transparens jag är ute efter och mindre risk för att jag blir produkten som företaget säljer (data baserat på mina beteenden).