Min titel, som kanske inte riktigt återspeglar vad jag är, är IT projektledare Fastighetsteknik. Ganska intetsägande. Jag ser det mer så här:
Jag sitter lite i mitten med händerna (eller tassarna) i många olika syltburkar (eller honungsburkar).
Jag sitter mellan medarbetare och kunder där de möter någon form av teknik:
- Guider
- Frågor och Svar
- Dokumentation
Jag sitter mellan medarbetare och kunder där de möter organisationen eller processer:
- Processflöden
- Ärendehantering
- Ägandeskap (av teknik, processer, information, data etc)
Jag sitter mellan organisation eller processer där de möter någon form av teknik:
- Avtal med leverantörer
- Kravställning och upphandling
- Rutiner för olika utförare
I respektive bubbla.
Organisation och processer:
- Vem gör vad? Ägare och utförare.
- Eskalationsvägar: flöde från den som får frågan till specialist eller leverantör.
- Vilka systemstöd finns och används? Vilken data eller information finns, behövs och används? (och kanske saknas?)
Medarbetare och kunder:
- Information till den som sitter närmast frågeställningen eller arbetsuppgiften som ska utföras.
- Hjälp till självhjälp och tydlig information till första linjen som sitter närmast kund/användare.
- Stöd till process- tjänste- och systemägare.
Teknik, system och data:
- Systemdokumentation
- Databehov och dataflöden
- Administration
- Stöd till utförare av arbetsuppgifter och användare i system.
- Förändrings hantering och livscykel
Principer jag sneglar på och nyttjar:
- Pragmatisk ITIL (en styrka i stora organisationer, men bör anpassas till medelstora och mindre företag).
- Six Sigma (hur förbättrar vi linjearbetet? Eliminerar risker, minimerar skav, ökar förutsättningar för att göra rätt genom att arbeta systematiskt.)
- 5S / 5 Why? (rensa upp och gå på djupet)
Hur hamnade jag här?
Utbildningar:
- Ljudteknikerutbildning (typ gymnasienivå)
- Projektledarutbildning (fortbildning på jobbet)
- Samtalsterapeut (via e-universitetet)
- Det som en del kallar LHS (Livets Hårda Skola) som jag ser mer som LSUM (Livets Skola av Utmaningar och Möjligheter)
Anställningar:
- Butikssäljare i Radio/TV affär (Expert & OnOff)
- Ljudtekniker (utomhus barnteater)
- Radiotekniker / IT-tekniker (dåvarande Bonnier Radio / SBS Radio)
- Radiotekniker / Soldat (Försvarsmakten i Nordic Battlegroup)
- Serversupport / Level 1 & 2 (Dells serversupport)
- IT-tekniker / Helpdesk (Telefoni, nätverk och fastighetstekniska system, Helsingborgshem)
- IT-projektledare (Helsingborgshem)
Vad betyder allt ovan?
Förenklat har jag gått vägen från att ha lekt med pappas avlagda stereoanläggningar i förrådet och lyckats spränga högtalare som 10-åring, via musik och ett datorintresse till ljud och ljudinspelning till att praktiskt ta hand om all teknik från mikrofonen i radiostudion till antennen i skogen. Och diverse tekniska system och förbindelser. Allt ifrån löda kabel till att bygga och riva studios och köra fullskaliga portabel radiostudio på event.
Sen glidit in mer i IT-sfären via telefonsupport där kundhanteringen blev lika viktig som att kunna hantera tekniken, från server och lagring till nätverk och en del mjukvara. Specialiserade mig på att hantera missnöjda kunder.
Vidare till intern Helpdesk med systemägarskap för ett antal olika system som telefonilösning, nätverk och en del fastighetstekniska system. Systemägandet och systemförvaltningen kom med ett outtalat ansvar att inte bara stötta utan också utveckla processer och tjänster som systemet var del av, så intresset för processer, organisation och tjänsteägande växte fram.
Parallellt med att data blev viktigare och viktigare, och att data fanns på olika ställen (ofta i olika version) och i olika system, med olika användningsområden och syften – och insikter att fel/olika data ofta ställde till mer arbete än nytta triggade nyfikenheten i dataflöde, datahantering och struktur – och hur det jackar in till processer, system, tjänster och vikten av dialog mellan olika ägare med sina olika perspektiv.
^..^